A co SZUMI... w Szumilesie
Właśnie rozpoczynamy po raz kolejny adaptację nowa przygoda dla maluchów i rodziców
i dla nas oczywiście też
CO WARTO WIEDZIEĆ O ADAPTACJI W ŻŁOBKU SZUMILAS?
Adaptację maluchów do pobytu w żłobku staramy się przeprowadzić z uważnością i troską o zmniejszenie stresu dziecka (nie można też zapominać o jego rodzicach, których emocje często odgrywają istotną rolę w tym procesie).
RAMOWY HARMONOGRAM ADAPTACJI, ETAPY ADAPTACJI
Należy jednak pamiętać, iż są to założenia modelowe. Każda adaptacja przebiega inaczej, ponieważ każde dziecko jest inne. Czas poszczególnych etapów jest dostosowywany do możliwości dziecka (skracany lub wydłużany).
I TYDZIEŃ – pobyt dziecka z rodzicem na sali i podwórku, oswajanie się z otoczeniem, rodzic jest głównym opiekunem dającym poczucie bezpieczeństwa, nawiązywanie kontaktu kadry z dzieckiem, głównie swobodna zabawa i eksploracja dziecka, zachęcamy dziecko do udziału w zabawach czy posiłkach - nie zmuszamy, nie wyręczmy, czas pobytu ok. 1-2 h dziennie
II TYDZIEŃ – pobyt dziecka z rodzicem, oswajanie się z krótką nieobecnością rodzica, głównie swobodna zabawa i eksploracja otoczenia przez dziecko, nawiązywanie relacji kadry z dzieckiem, przejmowanie opieki nad dzieckiem przez kadrę/wycofywanie się rodzica (np. rodzic wycofuje się podejmowania aktywności wobec dziecka, znajduje sobie wygodne miejsce na sali i tam spędza czas, dziecko w każdej chwili może obserwować rodzica, podejść do niego przytulić się czy usiąść na kolanach), czas pobytu ok. 2-3 h dziennie
III TYDZIEŃ – pobyt dziecka w miarę możliwości samodzielny- do drzemki, przyjście z dzieckiem na salę, czas na wspólną zabawę następnie pożegnanie, nawiązywanie relacji kadry z dzieckiem, przejmowanie opieki nad dzieckiem przez kadrę, przy odbiorze – ważne jest zarezerwowanie czasu na wejście na salę, chwilę wspólnego czasu/zabawy oraz pożegnanie z kadrą i innymi dziećmi bez pośpiechu, czas pobytu ok. 3-4 h dziennie
IV TYDZIEŃ – pobyt dziecka samodzielny łącznie z drzemką, ważne jest zarezerwować czas na wejście z dzieckiem chwilę zabawy oraz pożegnanie bez pośpiechu, nawiązywanie relacji kadry z dzieckiem, przejmowanie opieki nad dzieckiem przez kadrę, podobnie przy odbiorze- ważne jest zarezerwować czas na wejście z dzieckiem chwilę zabawy oraz pożegnanie się z kadrą i innymi dziećmi bez pośpiechu, czas pobytu ok. 7 h dziennie
Kryzysy- zdarzają się często, należy dać dziecku czas, wrócić do wcześniejszego etapu, przeanalizować wspólne z kadrą przyczynę i dalsze postępowanie. Jeśli kryzys zdarza się wtedy, gdy dziecko zostaje samo, długo płacze, po przyjechaniu rodzica po odbiór dziecka ważne jest, aby rodzic wszedł na salę i pobył jeszcze jakiś czas z dzieckiem w żłobku (należy unikać kształtowania przeświadczenia u dziecka, że rodzic ratuje dziecko z miejsca którego jeszcze nie poznałem gdzie jest mu trudno, na rzecz kształtowania przeświadczenia – (Rodzic) Wiem, że jesteś smutny i jest Ci trudno, jednak spójrz to jest fajne miejsce, będąc tu czuję się ok, spróbujmy je oswoić wspólnie).
Kiedy adaptacja zmierza w dobrym kierunku:
- dziecko nie reaguje nadmiernym stresem kiedy rodzic się żegna i wychodzi
- dziecko nie jest cały czas przy rodzicu, bawi się z dziećmi
- dziecko zwraca się do osób z kadry (patrzy w oczy, pozwala się dotykać czy brać na ręce)
- wchodzi do grupy bez stresu lub napięcia
- nawet jeśli zdarza mu się płakać przy rozstaniu, w ciągu kilku minut potrafi się uspokoić
- w grupie jest swobodne i pogodne
- bierze udział w zabawach