Program żłobka Szumilas

Program Żłobka Szumilas opieramy na założeniach pedagogiki Emmi Pikler i pedagogiki waldorfskiej (Rudolf Steiner). Zachęcamy do poznania naszych założeń bliżej.

 

Zarówno Pikler jak i Steiner pokładają gruntowną wiarę w dziecko, w to, że jest ono inicjatorem i badaczem, dzięki czemu uczy się tego, na co jest gotowe. Bazując na tym zaufaniu, dajemy dziecku tylko tyle pomocy, ile jest konieczne, aby mogło się cieszyć z doskonalenia swoich działań, rozwijając kompetencje z obszaru strefy najbliższego rozwoju.

 

Emmi Pikler mówiła:

 

"Istotne jest, aby dziecko możliwie wiele rzeczy samo odkryło. Jeśli pomagamy mu przy rozwiązaniu wszystkich zadań, odbieramy mu właśnie to, co jest dla jego rozwoju najważniejsze. Dziecko, które poprzez samodzielne eksperymenty coś osiągnęło, posiada całkowicie inną wiedzę od tego, któremu zostało podane gotowe rozwiązanie."

 

Rudolf Steiner żywił głębokie przekonanie, iż dziecko powinno stać się podmiotem w procesie wychowania i nauczania, który to proces powinien uwzględniać indywidualne właściwości psychiczne, potrzeby oraz zainteresowania dziecka, a także dawać mu szansę twórczego działania. Podstawowym czynnikiem w tym podejściu jest więc szacunek do dziecka, jego indywidualności i wolności. Dorosły człowiek o tyle może być nauczycielem dziecka, o ile dziecko może być jego nauczycielem.

 

Pedagogika waldorfska:

 

  • jest raczej wspieraniem dziecka w rozwoju, a nie wychowaniem:
    zadaniem dorosłych, pedagogów jest stworzenie dziecku jak najlepszych warunków do rozwoju. Każde dziecko bowiem rozwija się indywidualnie. To nie dziecko ma się dostosować do naszego myślenia, ale my musimy postarać się zrozumieć myślenie dziecka i dostosować do niego sposób postępowania.
  • zakłada aspekt holistyczny, czyli całościowy postrzegania dziecka:
    "Człowiek jest podmiotem ciała, psychiki i ducha, żyjącym w nierozerwalnym związku ze środowiskiem społecznym i ekologicznym. Wchodząc w interakcje z tym środowiskiem zdobywa swoją tożsamość". Tak więc w pedagogice steinerowskiej ważne jest wspomaganie rozwoju dziecka we wszystkich sferach: sferze woli, uczuć i myślenia (zamiast sztucznego, przyspieszonego stymulowania pamięci i procesów myślowych). Przed rozpoczęciem formalnego kształcenia trzeba dać dziecku szansę na poznanie otaczającego je świata wielozmysłowo, umożliwić radość tworzenia.
  • dzieci uczą się "całym ciałem", a nie tylko głową:
    odbywa się to poprzez naśladowanie osoby dorosłej, poprzez swobodną twórczą zabawę, doświadczenie, wykonywanie prac domowych, rymowanki, aktywności artystyczne, korowody, zabawy paluszkowe. Gdy w naukę zaangażowany jest cały organizm, wówczas dziecko rozwija się równomiernie, harmonijnie, a jego wola działania jest realizowana, a nie tłumiona.
  • podstawą pracy wychowawczo - pedagogicznej są przykład i naśladowanie, oraz rytm i powtarzanie:
    naśladowanie: jest w życiu małego dziecka dominującym sposobem poznawania świata i działania. Praca opiekuna (rodzica/nauczyciela) polega na dostarczaniu dziecku bogactwa wzorów, dzięki którym rozwija ono swoją aktywność i zdobywa nowe umiejętności, oraz na samowychowywaniu, dzięki któremu jest godnym wzorem do naśladowania. Wychowywanie bazuje więc na naturalnej potrzebie dziecka do naśladowania, a nie nakazach czy pouczaniach.
    rytm: w życiu codziennym rytm wyznaczają pory roku i doroczne święta; w cyklu tygodniowym różne w każdym dniu zajęcia artystyczne: rysowanie, modelowanie, malowanie, eurytmia, pieczenie chleba, zabawy rytmiczne - korowody oraz baśń opowiadana i inscenizowana na zakończenie każdego dnia.
  • wystrój otoczenia i zabawki:
    pastelowa kolorystyka wnętrz działa wyciszająco, dając dzieciom poczucie bezpieczeństwa, wewnętrzne przeżycie światła i ciepła. Wiele zabawek jest dziełem rąk rodziców i nauczycielek. Wszystkie wykonane są wyłącznie z naturalnych materiałów. Koszyki pełne szyszek, kasztanów, korzeni, kamieni, klocków - to część prawdziwego świata, dary nieba i ziemi, które dają dziecku poczucie prawdy o świecie, budzą w nim szacunek do natury, a poprzez swą prawdziwość i naturalność korzystnie wpływają na rozwój zmysłów i wyobraźni.
  • zabawa jest najważniejszą działalnością dziecka:
    sposób zabawy we wczesnym dzieciństwie ma determinujący wpływ na sposób życia w świecie dorosłym. Placówki waldorfskie stwarzają dziecku warunki i możliwości do rozwoju fantazji, wewnętrznej indywidualnej aktywności. Podczas zabawy rozwijają się siły wyobraźni, która w późniejszych latach stanie się siłą twórczą i zdolnością do podejmowania inicjatywy. W ten sposób zabawa przeobraża się w zamiłowanie do pracy i do aktywnego, twórczego dorosłego życia. Bogactwo przeżyć z jakim dziecko się spotyka pomaga kształtować w nim pełen miłości związek ze światem, rozwija uczucia wyższe: szacunek, wdzięczność, współczucie i przygotowuje je do mądrego i godnego życia.
  • współpraca z rodzicami:
    ma duże znaczenie w pedagogice waldorfskiej. Rodzice uczestniczą w organizowaniu świąt i pracach porządkowych, a także w podejmowaniu decyzji dotyczących funkcjonowania placówki. Dla rodziców organizowane są cykliczne spotkania i wykłady.
Kontakt
Żłobek Szumilas
ul.Wiosenna 12/U1
15-322 Białystok
tel. 535 671 918
e-mail: zlobekszumilas@gmail.com

zobacz na mapie Więcej
Godziny otwarcia
Poniedziałek – Piątek
Od 7:00 do 17:00
Do góry
design by: Heksa.eu
Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies.
Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. Akceptuję