2021-09-23

O pedagogice Emmi Pikler- w żłobku i rodzinie

Zachęcam do zapoznania się z krótkim artykułem pt. O pedagogice Emmi Pikler - której podejście jest dla nas inspiracją do pracy z maluchami

 

całość znajdzieci pod linkiem - na stronie Sala Wolnej Zabawy

O pedagogice Emmi Pikler | Sala wolnej zabawy® (wordpress.com)

 

Dr. Emmi Pikler (1902-1984) była pediatrą, której dziełem życia stała się praca z niemowlętami i dziećmi do lat trzech oraz ich rodzinami. W 1946 objęła prowadzenie Domu Dziecka (Lóczy) w Budapeszcie, który bardzo szybko zasłynął ze szczególnej opieki i niezwykłych postępów rozwojowych jego wychowanków. Założyła również Instytut prowadzący badania naukowe nad rozwojem małego dziecka. Obecnie w tym miejscu znajduje się Instytut im. E. Pikler, który nadal prowadzi prace badawcze, jak i praktykę pedagogiczną w postaci żłobka i grupy zabaw. Jej dzieło nadal żyje i rozwija się w wielu miejscach na świecie.

E. Pikler dała przykład pracy z małymi dziećmi, do którego świat dopiero dojrzewa. Wiedziała o tym, że aby dzieci mogły rozwijać się w sposób zdrowy i harmonijny należy zwrócić uwagę na kilka istotnych czynników:

 

1. Długofalowy wpływ swobodnego poruszania się na dobrostan dziecięcego ducha, inteligencji i ciała.

 

Dzieci potrzebują czasu aby samodzielnie opanować proces zmiany pozycji swojego ciała i nauczyć się utrzymywania równowagi w nowej pozycji. To wymaga nie tylko rozwiniętych mięśni, ale również dojrzałości odpowiednich obszarów w korze mózgowej i integracji wszystkich części ciała i zmysłów. Procesy, które zachodzą w tym czasie mają istotne znaczenie dla rozwoju integracji sensorycznej i wprowadzenie dzieci w pozycje, których samodzielnie nie mogą osiągnąć, zubaża je o cenne doświadczenia i wg. naukowców, np.Sally Goddart Blythe może zaburzyć procesy integracyjne. Dlatego E.Pikler polecała nie układać ciał niemowląt w pozycjach, których samodzielnie nie są w stanie osiągnąć, a co za tym idzie- zmienić. W ten sposób unikamy też niepotrzebnej zależności niemowlęcia od dorosłego, a doświadczenia samodzielnego osiągania celu buduje w dziecku zaufanie do swoich sił i kompetencji.

 

2. Znaczenie wolnej zabawy. Czas na nieprzerwaną zabawę.

 

Dzieci, nawet niemowlęta są zdolne do samodzielnej zabawy, jeśli mają do dyspozycji interesującą je przestrzeń, wolność do jej eksploracji oraz materiał, który zachęca do samodzielnego odkrywania. Dzięki tym doświadczeniom intensywnie rozwijają  się procesy poznawcze (uwaga, pamięć i myślenie) oraz budują fundament pod umiejętność uczenia się.
Podczas swobodnej zabawy dzieci odkrywają i doświadczają samodzielności i to właśnie w tym momencie zaczyna się wczesny rozwój samoświadomości i poczucia własnej wartości. Zabawy dziecka nie powinno się przerywać, bo nigdy nie wiadomo, które doświadczenie dziecka da początek prawdziwej pasji, która przerodzi się później w treść życia danego człowieka. Nasza „pomoc” może być ingerowaniem w „święty proces” odkrywania siebie samego oraz kształtowanie się dalszej biografii dziecka.

 

3. Komunikacja i okazywanie szacunku dzieciom przez cały czas.

 

Dzieci nieustannie wysyłają nam wskazówki co do kierunku pożądanych lub niepożądanych przez nie działań. Kiedy niemowlę odwraca głowę na podsuwaną mu kolejną łyżkę jedzenia, całkiem jednoznacznie daje nam znać, że ma dość. Dlaczego więc dorosły podsuwa kolejną porcję i namawia dziecko np.:”Otwórz tunel! pociąg jedzie!”
Działając w  ten sposób komunikujemy dziecku: „Wiem, że chcesz mi coś powiedzieć, ale ignoruję to”. Wszyscy wiemy, że to czym obdarzymy dziecko w dzieciństwie wróci kiedyś do nas, wiec spróbujmy wyobrazić sobie czym zaowocuje taka komunikacja…

 

4. Znaczenie sposobu w jaki dziecko jest dotykane i pielęgnowane w szczególnym okresie rozwoju, który trwa od narodzin do drugiego roku  życia.

 

Pielęgnacja w uważności, zaufaniu, komunikacji i współpracy z dzieckiem. Pikler wierzyła, że pielęgnacja dziecka (zmiana pieluszki, karmienie, kąpanie i przebieranie) potrzebuje stosownego, spokojnego i radosnego czasu, pełnego współpracy z dzieckiem jako aktywnym partnerem. Wielu mamom wydaje się, że umiejętność wykonywania wielu rzeczy jednocześnie jest bardzo wartościowa. Pikler uświadamia, że taki sposób zajmowania się dzieckiem wyraża brak szacunku do niego. Obdarowanie dziecka 100% naszej uwagi jest odbierane przez nie jako ucieleśnienie miłości. Koncentracja wnosi również więcej spokoju w życie, które opanowane zostało przez pośpiech i konieczność „produktywności”.  O wiele mądrzej jest zatem podzielić nasz czas niż naszą uwagę.

 

5. Nie dostarczanie nadmiernej stymulacji i znaczenie wsparcia jakie niesie dziecku nasza cierpliwość.

 

„Naszą zasadą jest nie uczenie umiejętności i działań, które (w odpowiednich warunkach) rozwiną się poprzez samodzielną inicjatywę i niezależną aktywność dziecka.” W dzisiejszym wciąż przyśpieszającym pędzie życia, dużym zyskiem dla nas i naszych dzieci może być zmniejszenie tego tempa. Jeśli zarzucamy siebie i swoje dzieci celami, skaczemy od jednej aktywności do drugiej, powstaje chaos. Przestymulowane dzieci są częściej niespokojne, a ich rodzice zestresowani. Stworzenie spokojnego, przyjaznego dla dzieci otoczenia, uspokaja je i stwarza przestrzeń gdzie ich rozwój może mieć miejsce.

Kontakt
Żłobek Szumilas
ul.Wiosenna 12/U1
15-322 Białystok
tel. 535 672 432 lub 884 774 449
e-mail: zlobekszumilas@gmail.com

zobacz na mapie Więcej
Godziny otwarcia
Poniedziałek – Piątek
Od 7:00 do 17:00
Do góry
design by: Heksa.eu
Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies.
Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. Akceptuję